ALTAMIRA, 2016

 
 
Interactive installation

Altamira to sławna hiszpańska jaskinia, jeden z najważniejszych pomników ludzkości. Przez ponad 30 tysięcy lat nasi przodkowie byli tam obecni, zostawiając po sobie pełne ekspresji, piękne naskalne malowidła. Najstarsze datuje się na 40 tysięcy Lat p.n.e., najświeższe na 13 tysięcy lat. Aby poczuć skalę porównajmy to do mniej więcej 5 tysięcy lat naszej cywilizacji. Wyobraźmy sobie te setki pokoleń jedno po drugim pragnące zostawić ślad, choćby odcisk dłoni – jedyną drogę do ludzkiej nieśmiertelności. Spróbujmy sobie wyobrazić zmysłowe odczucie ciemności i aury panującej w jaskiniach. Twórczość ta odbywała sie wszak w mrokach, jedynie skąpe światło łuczywa albo ogniska oświetlało niewielki kawałek skały, wydobywając jej materialność, kolor i formę. W cyklu namalowanych przez Joannę obrazów poświęconych zagadnieniu światła i faktury pobrzmiewa echo owej jaskini. Obrazy o fakturze skały posłużyły Grzegorzowi do stworzenia tej trójwymiarowej interaktywnej instalacji . Widz-uczestnik jest zapraszany do pozostawienia własnego obrazu-śladu w oparciu o strukturę malarskich prac Joanny.

Altamira is a famous Spanish cave, one of the most important monuments of mankind. For over 30,000 years, our ancestors have been there, leaving behind beautiful, expressive rock paintings. The oldest dates back to 40,000 BC, the most recent 13,000 years ago. To feel the scale, let's compare this to roughly 5,000 years of our civilization. Imagine those hundreds of generations, one after another, wishing to leave a mark, even a handprint - the only way to human immortality. Let's try to imagine the sensual feeling of the darkness and aura prevailing in the caves. After all, this creativity took place in the dark, only the scant light of a torch or a fire illuminated a small piece of rock, bringing out its materiality, color and form. In the series of paintings by Joanna devoted to the issue of light and texture, the echo of this cave can be heard. Images with a rock texture were used by Grzegorz to create this three-dimensional interactive installation. The viewer-participant is invited to leave his own image-trace based on the structure of Joanna's painting works.