Interactive installation
Oglądając zdjęcia filmowe rzadko kto zdaje sobie sprawę, że
przekształcenie statycznych klatek w obraz ruchomy zachodzi dzięki
częstotliwości zmian zgodnej w czasie z oscylacją ośrodka wzroku w naszym
mózgu. Obraz filmowy przepływa przed naszymi oczami i natychmiast
przechodzi do „przeszłości” w naszej pamięci. Inaczej ma się rzecz z
zapisem czasu metodą „slitscan”. Pojedyncze pionowe linie - odpowiedniki
„klatek filmowych” pozostają na ekranie. Nawarstwiając się dają wizualne
świadectwo przepływającego czasu. Na naszych oczach „Teraz” zamienia się w
przeszłość która trwa, jest obserwowalna i można się do niej odnieść.
Jeśli tak to da się uczynić czas interaktywnym tworzywem dzieła
artystycznego. Te szczególne właściwości reprezentacji czasu metodą
„slitscan” zwróciły moją uwagę w trakcie projektowania interaktywnej
instalacji „ La route Jura-Paris”. Sam temat – stulecie istotnej dla
historii sztuki współczesnej podróży Duchamp'a, Picabii i Apollinaire'a z
francuskiej Jury do Paryża wymagał odniesienia do przemijania,
samochodowej przygody, a przede wszystkim nieskrępowanego i dostępnego dla
każdego uczestnika-widza współudziału w spontanicznym procesie twórczym,
który najtrafniej można opisać jako elektroniczne DADA (chociaż sam
Duchamp za dadaistę się nie uważał). Uczestnicy poprzez swoje działania
tworzą wirtualną „drogę” widzianą jakby przez boczne okno pędzącego auta,
jak też interaktywną warstwę dźwiękową.