LA ROUTE JURA-PARIS, 2014

 
 
Interactive installation
Oglądając zdjęcia filmowe rzadko kto zdaje sobie sprawę, że przekształcenie statycznych klatek w obraz ruchomy zachodzi dzięki częstotliwości zmian zgodnej w czasie z oscylacją ośrodka wzroku w naszym mózgu. Obraz filmowy przepływa przed naszymi oczami i natychmiast przechodzi do „przeszłości” w naszej pamięci. Inaczej ma się rzecz z zapisem czasu metodą „slitscan”. Pojedyncze pionowe linie - odpowiedniki „klatek filmowych” pozostają na ekranie. Nawarstwiając się dają wizualne świadectwo przepływającego czasu. Na naszych oczach „Teraz” zamienia się w przeszłość która trwa, jest obserwowalna i można się do niej odnieść. Jeśli tak to da się uczynić czas interaktywnym tworzywem dzieła artystycznego. Te szczególne właściwości reprezentacji czasu metodą „slitscan” zwróciły moją uwagę w trakcie projektowania interaktywnej instalacji „ La route Jura-Paris”. Sam temat – stulecie istotnej dla historii sztuki współczesnej podróży Duchamp'a, Picabii i Apollinaire'a z francuskiej Jury do Paryża wymagał odniesienia do przemijania, samochodowej przygody, a przede wszystkim nieskrępowanego i dostępnego dla każdego uczestnika-widza współudziału w spontanicznym procesie twórczym, który najtrafniej można opisać jako elektroniczne DADA (chociaż sam Duchamp za dadaistę się nie uważał). Uczestnicy poprzez swoje działania tworzą wirtualną „drogę” widzianą jakby przez boczne okno pędzącego auta, jak też interaktywną warstwę dźwiękową.

Watching the film footage we seldom realize that the transformation of static frames in moving images occurs due to frequency oscillation of our brain. Moving images flow into our eyes and immediately go to the "past" in our memory. This is not the thing when recording movement using the method of "slitscan". Single vertical lines - equivalents of "windows of simultaneity", or single frames of film, remains on the screen. By adding one line to the other, they give a visual testimony of passage of time. In our eyes "now" turns into the past that continues its existence as visual representation, so it is observable and can be refered to. If so, one can play on the "windows of simultaneity" using time as interactive material , making the participant the creator. These very special properties of the representation of time using "slitscan" caught my attention when designing interactive installation "La route Jura-Paris". The very topic - centenary of travel of Duchamp, Picabia and Apollinaire from the French Jura to Paris required a reference to the time passing, hiking, and above all, unfettered and available for each participant involvement in the spontaneous creative process, best described as electronic DADA. Due to the modern design and high-speed image processing capabilities, VVVV software was chosen as a programming language. The aim was to create an interactive audio-visual installation for an unspecified number of participants, operating unattended and without the time-frame, projected on a large widescreen display using two or three video projectors.